Categorie: Nieuws

Woningstichting Actium investeert in zonnepanelen

De woningcorporatie Actium heeft goede voornemens voor 2016. De woningstichting die actief is tussen Zuidoost Friesland en Drenthe heeft te kennen gegeven dat ze het aankomende jaar maar liefst 5,7 miljoen euro willen investeren in het plaatsen van extra zonnepanelen op huurwoningen. Dit is niet voor het eerst dat Actium zoveel zonnepanelen plaatst. Al in 2014 en 2015 werden er zeker 1600 woningen voorzien van zonnepanelen.

Verbetering van huurwoningen
Actium is een woningstichting die in het noorden van het land huurwoningen beheerd. Deze woningcorporatie heeft zichzelf het doel gegeven om de energieprestatie van de huurwoningen die onder hun beheer vallen te verbeteren. Het plan is om in het jaar 2020 alle huurwoningen van Actium gemiddeld van een energielabel B te kunnen voorzien. Zo is de stichting nu al begonnen met het extra isoleren van woningen en het plaatsen van isolatieglas. De woningen die daarmee nog niet op energielabel B uitkomen krijgen daarbij ook nog zonnepanelen.

Woonlasten verlagen
In 2016 is Actium van plan om zo’n 5,7 miljoen euro te investeren in het plaatsen van zonnepanelen. Naar schatting worden 1287 woningen voorzien van de energiezuinige maatregel. In totaal verwacht de woningcorporatie 6,3 miljoen euro uit te geven aan de verbeteringen van de huurwoningen. Hierbij zijn de extra isolatie en dubbele beglazing ook meegerekend. Wie denkt dat de bewoners hier aan mee moeten betalen heeft het mis. Actium zal de investering niet doorberekenen in de huurprijzen, dus de bewoners zullen hiervan alleen maar voordeel van ondervinden. De woonlasten zullen hiermee maandelijks flink worden verlaagd.

Tevreden huurders
Waarom Actium zoveel investeert? Omdat naar eigen zeggen het wooncomfort van de huurders heel belangrijk voor hen is. Uiteraard zijn ze bij Actium ook zeer begaan met het milieu en willen hun steentje bijdragen aan een beter milieu. Actium heeft samen met 7 andere woningcorporaties een zogenaamd energieconvenant ondertekend. Hierin staat dat ze zich in zullen zetten voor bewust omgaan met grondstoffen, energiekwaliteit van woningen in kaart brengen en zo mogelijk verbeteren en de bewoners helpen bij de bewustwording van energiezuinig wonen.

Hoge waardering
Het plaatsen van de extra zonnepanelen zal de woningstichting geen windeieren leggen. De investering zal zich snel terugverdienen. Begin dit jaar heeft de stichting zeer hoge cijfers behaald voor de maatschappelijke prestaties. Vooral in de categorie betaalbaarheid en duurzaamheid scoort Actium zeer goed. Het gemiddelde cijfer voor Actium was een 8, wat landelijk gezien heel hoog is.

Nieuwe subsidieregeling zonnepanelen voor sportverenigingen

Er blijk een nieuwe subsidie voor zonnepanelen te zijn. Echter is deze alleen voor sportverenigingen geldig en zijn er voorwaarden verbonden aan de aanvraag. Deze subsidieregeling heeft als doel energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren bij sportaccommodaties. De regeling komt voort uit de motie van de Tweede Kamerleden Bruins Slot en Pia Dijkstra (Kamerstukken II 2012/13, 33 400 XVI, nr. 108). Uit het hierin gevraagde onderzoek van toenmalig Agentschap NL bleek dat het voor sportverenigingen onder de huidige omstandigheden niet aantrekkelijk is om te investeren in energiebesparing en duurzame energie. Door deze investeringen deels te subsidiëren worden de voorwaarden voor sportverenigingen om te investeren in energiebesparing en duurzame energie vergelijkbaar met die van investeerders die van regelingen als de Energie Investeringsaftrek gebruik kunnen maken (Kamerstukken II 2013/14, 33 750 XVI, nr. 57).

Wanneer aanvragen?
Sportverenigingen en sportstichtingen komen in aanmerking voor subsidie voor energiebesparende maatregelen en duurzame energie. Zowel sportverenigingen als sportstichtingen zijn veel voorkomende eigenaren en gebruikers van sportaccommodaties.

De digitale aanvraagprocedure is gericht op het minimaliseren van de administratieve lasten. De aanvrager moet de volgende stappen doorlopen in de procedure:

> aanmelding in het E-loket (elektronisch aanvraagloket) via E-Herkenning;
> invullen van het aanvraagformulier, waarin moet worden aangegeven welke maatregelen getroffen worden en waarin een uitsplitsing plaatsvindt van materiële kosten en arbeidskosten.

 

Solar Team Eindhoven onthult ‘Stella Lux’

Stella Lux. Zo heet de nieuwe ‘energie-positieve gezinsauto’ waarmee Solar Team Eindhoven in oktober gaat meedoen aan de World Solar Challenge. De opvolgster van TU/e’s eerste zonnewagen Stella (uit 2013) werd donderdag aan het einde van de middag gepresenteerd in de markthal bij MetaForum.

Werd Stella vooral nog in de markt gezet als dé gezinsauto op zonne-energie; Stella Lux “is veel méér dan dat”, aldus marketing- en pr-manager Tommie Perenboom van Solar Team Eindhoven (STE). De nieuwe wagen wordt daarom nadrukkelijk gepresenteerd als ‘de energie-positieve gezinsauto’, wat betekent dat ze gedurende een jaar gemiddeld meer energie opbrengt dan dat ze verbruikt.

‘Lux’, oftewel licht – met die toevoeging gaat de opvolgster van Stella de solarstrijd aan. “Wij geloven erin dat Stella dé gezinsauto op zonne-energie is en dat de vorige Stella de eerste was in een lange reeks. Die naam heeft ook al de nodige publiciteit opgeleverd, dus daar houden we graag aan vast”, verklaart Perenboom.

Waar Stella volgens Perenboom vooral een proof of concept was, wil het team met Stella Lux een ‘marktconforme’ auto presenteren. “Daarin hebben we flinke stappen gemaakt.” Bij de start van ‘team 2015’ stond overigens geenszins vast dat STE weer een gezinsauto zou gaan maken: “We hebben wel twee, drie maanden gediscussieerd over wat voor auto we wilden gaan bouwen, om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen”.

Het gezinsautoconcept bleef echter overeind. ‘Stella 2013’ bleek zichtbaar een inspiratiebron: “We kwamen er al gauw achter dat de vorm van Stella gewoon heel goed was. Daar zijn we op gaan voortbouwen”. Stella Lux is echter wel “wat sexyer, stoerder en gestroomlijnder”, stelt Perenboom. Hij wijst onder meer op de voorruit die nadrukkelijk schuin afloopt, en op de wielkappen die volgens hem een robuustere look kregen.

Een andere verandering is dat Stella Lux vier reguliere portieren -met automatische deurontgrendeling- heeft; de vorige auto moest het doen met twee lange, naar boven klappende luiken aan de zijkanten. “Stella was daarin redelijk Spartaans.” Ook is de beschermende stalen rolkooi, in Stella nog duidelijk zichtbaar, nu verwerkt in de koolstofvezel body van de auto.

Het dak van Stella Lux steekt aan de zijkanten iets over. Omdat de auto aan de voorkant schuiner afloopt, zouden de zonnecellen moeten opschuiven naar achter. De World Solar Challenge stelt echter beperkingen aan de afmetingen van de deelnemende auto’s – en dit zou betekenen dat bij Stella Lux een hele rij zonnecellen moest worden opgeofferd. “Door het dak te laten uitsteken, kunnen we die rij zonnecellen alsnog kwijt.” Het dak telt nu zelfs één zonnecel meer. Een halve watt extra – het zou zomaar nét het verschil kunnen maken, aldus Perenboom met een lach.

Misschien wel de belangrijkste tactische verandering aan de zonnewagen is de opvallende tunnel midden onder het chassis: een ‘inham’ in de bodemplaat over de volledige lengte van de auto. Hierdoor wordt het frontaaloppervlak van de auto kleiner en de luchtweerstand minder. “Daardoor kunnen we energiezuiniger rijden.” Het zou Stella Lux een actieradius van duizend kilometer moeten opleveren; een flinke sprong ten opzichte van 2013, toen deze nog circa zeshonderd kilometer bedroeg.

Aan de binnenkant van de auto, bovenop de genoemde aerodynamische tunnel, loopt van voor tot achter een lange koker. Hierin schuilt onder andere het accupakket: zestig kilo aan lithium batterijen, 1.224 cellen in totaal. In de koker worden verder onder andere bekerhouders, de schakelpook, het dashboard en een ‘hablet’ verwerkt: een iPad met haptische functionaliteiten, veiliger te bedienen tijdens het rijden.

Andere gimmick in het interieur is de heads-up display, kortweg HUD, boven het stuur. Op dit glazen plaatje worden de snelheid en actieradius van de auto geprojecteerd. Verder kan de bestuurder met Stella Lux draadloos zijn smartphone opladen en synchroniseert de telefoon automatisch met de auto, zodat deze op basis van agenda-informatie bijvoorbeeld weet waar de bestuurder naartoe wil.

Voorin de auto zitten, net als bij Stella, de charger en motor control unit. Via de zonnecellen komt energie binnen, deze wordt naar het batterijenpakket gestuurd en daar opgeslagen. Dit accupakket levert gelijkstroom, die door zogeheten invertors wordt omgezet in de wisselstroom die de motoren nodig hebben.

Stella Lux werd donderdagochtend, nog uit het zicht van andere nieuwsgierigen, al gepresenteerd aan de pers. Half augustus wordt de auto in het vliegtuig naar Australië gezet, waar in oktober de World Solar Challenge plaatsvindt. Het team vertrekt eind augustus, begin september. De financiering voor de wagen is volgens Perenboom zo goed als rond, maar STE kan nog altijd sponsoring gebruiken voor onder meer de reis naar en het verblijf in Australië.

Doel van de race door de Australische outback, zo formuleert Perenboom keurig: “Laten zien dat we een veilige en betrouwbare auto kunnen bouwen”. Om dan te bekennen: “Maar stiekem hoop je natuurlijk op de winst. We hebben een heel solide auto gebouwd, geen kart. Alles zit goed in elkaar en is goed doordacht. Ik denk dat we veel kans maken.”

Als het gaat om de geklokte tijden, komt er in elk geval gedegen concurrentie vanuit de University of Minnesota. Dit Amerikaanse team verruilt de Challenger-klasse dit jaar voor de Cruiser-klasse, “zij zitten vól op snelheid. Dat maakt het natuurlijk wel spannend. Als een ander team óók met een vierzitter gaat meedoen, dan willen we die natuurlijk sowieso verpúlveren.”

Stella Lux in a nutshell
Aantal zitplaatsen: 4
Aantal deuren (incl. achterklep): 5
Afmetingen: 4.52 x 1.76 x 1.12 meter (l x b x h)
Gewicht: 375
Accucapaciteit: 15 kWh
Motorefficientie: 97%
Actieradius op zonnige dag in Nederland: 1.000 km
Actieradius op zonnige dag in Australië: 1.100 km
Actieradius ’s nachts: circa 650 km
Topsnelheid: 125 km/uur
Aantal zonnecellen: 381
Oppervlakte zonnecellen: 5,8 vierkante meter
Aantal batterijcellen: 1.224

Bron: http://www.cursor.tue.nl/nieuwsartikel/artikel/solar-team-eindhoven-onthult-stella-lux/

Video: SDE-subsidie aanvragen

De nieuwe ronde van de SDE-subsidie op zonnepanelen opent op 1 maart 2010. Nieuw dit jaar is dat de subsidie ook on-line aangevraagd kan worden. Agentschap NL, de stichting die namens de overheid de subsidie ten uitvoer brengt, heeft een video uitgebracht waarin het aanvraagproces uiteen wordt gezet.

Video: hoe vraag ik SDE-subsidie aan
Deze video is niet meer beschikbaar

Subsidiebedrag zonnepanelen bijgesteld

Het basisbedrag van de subsidie op zonnepanelen (zie link voor uitleg over het basisbedrag) gaat voor aanvragers van de SDE2010 mogelijk omlaag. Dit staat in het advies dat het ministerie van economische zaken heeft aangevraagd bij het Energy Research Centre for the Netherlands.

In de rekenmodule van het ECN is te zien dat onder andere de investeringskosten flink lager worden ingeschat. Dit is voornamelijk te danken aan de flinke daling van de prijs van zonnepanelen de afgelopen tijd en de daling van de energieprijzen medio 2009. Waar het basisbedrag eerst 52,6 cent per kilowattuur bedroeg, staat het adviesbedrag voor de SDE2010-regeling op 47,40 cent per kilowattuur. Een daling van 5,2 cent (~10%) per geproduceerde kilowattuur. Hier tegenover staat een minstens even sterke daling van de investering van €5020/kWh naar €4390/kWh (~12,5%).

Ondanks deze ogenschijnlijke daling van het subsidiebedrag, zal er voor de gemiddelde consument die zonnepanelen koopt niet bijster veel veranderen. Dankzij de sterk dalende prijzen van zonnepanelen, blijft de terugverdientijd van een PV-systeem nagenoeg onaangetast. Sterker nog; de aanschafkosten van een PV-systeem dalen in de huidige markt zo onevenredig snel, dat de terugverdientijd eerder af zal nemen dan omgekeerd. De bijstelling van het subsidiebedrag kent dus eigenlijk alleen maar winnaars, aangezien de overheid nu met dezelfde subsidiepot meer en grotere projecten kan steunen. Het basisbedrag van 47,4 cent is in 2010 dan ook van toepassing op systemen tot maarliefst 15kWp. Dit in sterk contrast met 2009, waar het maximum op slechts 5kWp lag. Voor systemen groter dan 15kWp en kleiner dan 100kWp zal in de SDE2010 een basisbedrag van €39,62 per kWp van toepassing zijn.

We er met zijn allen dus toch een stukje op vooruit. Want zeg nou eerlijk: we mogen in deze tijd van crisis, omvallende banken, graaibonussen en faillissementen blij zijn dat er überhaupt nog geld naar de ‘groene zaak’ gaat.

Dunne-film zonnecel haalt rendement van bijna 10%

Ascent Solar, een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van moderne dunne-film technologie, heeft onlangs aangekondigd dat een door hun nieuw ontworpen CIGS-zonnecel (Koper, Indium, Gallium, Selenium) een rendement van boven de 9,5% heeft. Het Amerikaanse nationale duurzame energie laboratorium (NREL) ‘klokte’ de cel op 9,64% rendement. CIGS cellen zijn flexibel en relatief goedkoop vergeleken met de traditionele op silicium gebaseerde zonnecellen.

Zonnecel
Nu het rendement van dunne-film zonnecellen de 10% nadert, worden de buigzame dunne-film cellen steeds meer een volwaardige oplossing voor thuisgebruik. De kans is dan ook groot dat de dunne-film technologie in de toekomst de oude, grote zonnepanelen voor een groot deel overbodig maakt. Het voordeel van dunne-film zonnecellen is dat ze bijvoorbeeld geïntegreerd kunnen worden in dakpannen of de bekleding van een groot gebouw. Er zijn veel toepassingen denkbaar voor de dunne-film zonnecel (kleding, tassen, auto’s), wat de technologie razend interessant maakt in deze tijde van klimaatverandering. Ascent heeft de nieuwe technologie nog niet in commerciële productie genomen, maar men is hard aan de weg aan het timmeren om het productieproces efficiënt en levensvatbaar te maken.

In het lab heeft men al eens 20% bereikt met CIGS zonnecellen, maar daar ging het puur om een laboratoriumtest. De hier besproken technologie ligt volgens Ascent ‘liever vroeg dan laat’ in de winkels. Wanneer kunt u nu daadwerkelijk zonnepanelen kopen met deze technologie? Zoals met veel uitvindingen in de ‘booming’ wereld van de zonne-energie, zal de tijd het leren…

Zonne-energie neemt een vlucht in Denver

Gisteren is nabij het vliegveld van Denver, Colorado (Denver International Airport) een PV-systeem van 2 Megawatt in gebruik genomen. Het systeem, dat een oppervlakte van iets minder dan 30.000 vierkante meter heeft, zal per jaar zo’n 3 miljoen KWh (kilowattuur) aan schone energie opwekken. Het veld met zonnepanelen is geplaatst langs de weg naar de ingang van het vliegveld en laat zo aan iedereen zien dat de stad bezig is met het klimaat. Dankzij deze nieuwe zonne-installatie stoot het vliegveld op jaarbasis rond de 3 miljoen kg minder koolstofdioxide uit.

Bij de officiële ingebruikneming waren diverse prominenten aanwezig, waaronder de burgemeester van Denver en de directeurs van Sharp Solar Energy Solutions en Worldwater & Solar technologies group. Het systeem bestaat uit maarliefst 9200 zonnepanelen van Sharp die gedurende de dag de zon volgen om optimaal rendement te behalen. “Deze installatie bij het vliegveld van Denver past goed in ons plan zoveel mogelijk aan de uitstoot van koolstofdioxide te doen”, aldus burgemeester John Hickenlooper.

De directeur van het ontwerp- en installatiebedrijf WorldWater voegde daaraan toe dat hij “trots is dat een groot internationaal vliegveld als Denver International Airport deze reuzenstap richting zonne-energie neemt”. Het vliegveld heeft overigens de zonnepanelen zelf niet gekocht; deze zijn in eigendom van MMA renewable vetures. Het vliegveld koopt de nodige stroom van de MMA tegen een voordelig tarief. Het vliegveld is één van de pioniers die als eerste wil voldoen aan Colorado’s nieuwe energiestandaard. Volgens deze standaard moeten in 2020 alle grote instanties 20% van hun stroom uit een duurzame bron halen. DIA is het vijfde vliegveld van de Verenigde staten; ongeveer 50 miljoen pasagiers weten het op jaarbasis te vinden. In de passagiersterminal is een grote leerzame expositie over zonne-energie opgezet.

Topman van BP heeft weinig vertrouwen in zonne-energie

BP’s topman Tony Hayward heeft zich op een conferentie in Californië kritisch uitgelaten over zonne-energie. “Zolang er geen flinke doorbraak in de technologie komt, zal zonne-energie niet kunnen concurreren met conventionele energie. Met de huidige technologie en voortgang is het gat met conventionele energie simpelweg te groot om op redelijke termijn te overbruggen,” aldus Hayward.

Gedurende de laatste zes maanden heeft BP zijn activiteiten op het gebied van zonne-energie teruggeschaald. Over de gehele wereld zijn fabrieken gesloten, wat aangeeft dat het bedrijf zich weer wil gaan richten op zijn ‘core business’: olie en gas. Wat men hierbij over het hoofd ziet, is dat investering in zonne-energie een investering in de toekomst is. Want waar olie en gas opraken, is zonne-energie nog zeker 5 miljard jaar beschikbaar.

De ‘groene revolutie’ vindt nú plaats. De economische crisis heeft er wel een rem opgezet, maar deze is tijdelijk en zal spoedig weer losgelaten worden. Met name de recente prijsval van zonnepanelen heeft een dempende werking op het negatieve effect van de crisis op de producenten en installateurs van zonnepanelen. Ook zullen toekomstige overheidsmaatregelen het leven van de fossiele sector niet makkelijker maken; de tendens is de afgelopen jaren dat fossiele brandstof duurder wordt, waar ‘groene’ energie meer en meer subsidie krijgt. Al met al waant Hayward zich veiliger dan hij daadwerkelijk is; zonne-energie zit in een stroomversnelling. Daar zal ook de gevestigde orde keihard aan moeten geloven.

Spanje nieuwe wereldleider in zonne-energie

122In Spanje schijnt de zon niet alleen krachtig, maar ook vaak. Het was daarom ook een kwestie van tijd voor Spanje het voortouw zou gaan nemen op het gebied van zonne-energie. Over de hele wereld gezien groeide het gebruik van zonne-energie met zo’n 5.5 GW, waarvan maarliefst 2.5 GW in Spanje geplaatst werd. Hiermee worden zowel Duitsland (1.5 GW) als de VS (342 MW) ruimschoots verslagen.

De spectaculaire groei is vooral te danken aan de Spaanse overheid, die een zeer royaal feed-in tarief (subsidie per geproduceerde kWh) instelde voor projecten die voor september 2008 werden aangemeld. “De markt is zich aan het diversificeren dankzij het feit dat ieder land passende steunmaatregelen neemt. Dit is zeer goed nieuws voor de PV-industrie en voor het milieu,” aldus Dr. Winfried Hoffmann, voorzitter van de Europese branchevereniging EPIA. Ook op het gebied van zon-thermische energie is Spanje zeer actief, mede door het ontwikkelen en bouwen van zonnetorens.

De EPIA verwacht dat zonne-energie blijft groeien in 2009, met een geprojecteerde bijbouw van 7 GW. Dit alles ondanks het zware weer waarin de economie zich momenteel bevindt. De marges van onzekerheid zijn echter groot, omdat de economie zich zeer volatiel gedraagt. Zo heeft Spanje zijn feed-in tarief al terug moeten brengen en is het aantal gesubsidieerde projecten noodgedwongen beperkt. Deze vertraging van de Spaanse groei zal echter opgevangen worden door gunstige plannen in Italië, Frankrijk, Duitsland en de VS. De EPIA verwacht dat de wereldwijde capaciteit in 2013 zo’n 22 GW zal bedragen.