Informatie en tips over zonnepanelen
Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Elektrische auto’s zijn steeds meer in trek. En om de aankoop van deze auto’s te stimuleren krijgt iedereen die in een elektrische auto’s investeert een korting op de bijtelling. Omdat de vraag naar elektrische auto’s stijgt en deze ook steeds beter betaalbaar zijn, heeft het kabinet besloten om deze korting op de bijtelling stapsgewijs af te bouwen. In 2020 was dit nog 14 procent, maar volgend jaar is het al 10 procent, bijvoorbeeld. Dit is vastgelegd in de Wet Fiscale Maatregelen Klimaatakkoord. Ook de cap wordt verlaagd. Met de cap wordt het deel van de totale nieuwprijs van de auto bedoeld waarop de korting van toepassing is. Koop je een elektrische auto met zonnepanelen, dan bestaat deze cap niet.

Het afbouwen van de bijtelling

Omdat steeds meer mensen in elektrische auto’s rijden, is het voor de overheid minder noodzakelijk geworden om deze aankoop te stimuleren. Dit gebeurt automatisch al en de interesse is groot. Hierdoor gaan de prijzen voor elektrische auto’s ook steeds verder naar beneden, wat de korting op de bijtelling overbodig maakt. Daarom heeft het kabinet een afbouwschema vastgelegd die ervoor moet zorgen dat de korting op de bijtelling in 2026 voor elektrische auto’s nul is. De cap, dus het maximale bedrag waarvoor de korting geldt, gaat volgend jaar met €10.000 naar beneden en blijft daarna onveranderd. Het voorgestelde schema vind je in het volgende overzicht.

Jaartal Korting op de bijtelling Cap
2020 14% €50.000
2021 10% €40.000
2022 6% €40.000
2023 6% €40.000
2024 6% €40.000
2025 5% €40.000
2026 0% €0

De uitzondering voor emissievrije- en zonnecelauto’s

Voor emissievrije- en zonnecelauto’s gelden dezelfde kortingen op de bijtelling en ook deze zullen stapsgewijs worden afgebouwd. Het verschil is dat er voor die auto’s geen cap bestaat en dat de korting dus geldt voor de totale catalogusprijs en niet een gedeelte daarvan. Iemand die in een reguliere elektrische auto rijdt, krijgt in 2021 dus nog maximaal €4000 korting op de bijtelling (10% van €40.000) terwijl iemand die in een elektrische auto met zonnecellen rijdt 10% korting krijgt op de volledige cataloguswaarde van het voertuig. Het verschil is groot en daardoor wordt het interessanter om te investeren in een auto met zonnecellen, tenminste, voordat de korting op de bijtelling op 0% komt te staan.

Enkele eisen

Als jij een zonnecelauto hebt of wilt kopen, dan moet deze wel voldoen aan enkele voorwaarden. Zo moeten de zonnepanelen zijn geïntegreerd in de auto en mogen deze er dus niet op liggen. Ook moeten ze samen een vermogen hebben van minimaal 1kWp. Een laatste voorwaarde aan deze auto’s is dat ze de energie opslaan in accu’s die geen lood bevatten. Komt jouw elektrische auto met zonnepanelen hiervoor in aanmerking, dan krijg je dus de komende 5 jaar nog steeds een interessante korting op de bijtelling. Emissievrije auto’s komen hier ook voor in aanmerking.

Geen wegenbelasting

Een andere mooie bijkomstigheid voor eigenaars van elektrische auto’s met zonnepanelen is dat deze in 2021 geen wegenbelasting moeten betalen. Deze wordt volledig kwijtgescholden en betreft zowel de Motorrijtuigenbelasting als de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. De eerste belasting betaal je als je een elektrische auto bezit en de andere betaal je als je deze koopt. Deze kortingen maken het dus nog interessanter om een elektrische auto met zonnepanelen te kopen.

Een zonneauto heeft nog wel stroom nodig

Helaas is de techniek voor zonneauto’s nog niet zover ontwikkeld dat je er op zonnige dagen oneindig mee kunt rijden. De zonnepanelen geven je de mogelijkheid om extra kilometers te maken op één accu, maar deze zal altijd aan de lader moeten. Daar moet wel bij gezegd worden dat je die extra kilometers dus eigenlijk gratis rijdt. Je gebruikt energie van de zon en als je die niet had gehad, dan zou je daarvoor moeten betalen. Je kunt rekenen op een extra 12 kilometer per uur als je in de volle zon rijdt. Het dagelijkse bereik van de auto wordt uitgebreid met 50 tot 70 kilometer. Bij sommige elektrische auto’s is dit meer en bij andere is dit minder. Vraag dit dus na bij je leverancier. Omdat er ’s avonds geen zon is, zal je de auto eigenlijk altijd aan de lader moeten doen als je wilt dat deze de volgende dag weer vol is.

Een elektrische auto met zonnepanelen kopen

Steeds meer leveranciers van elektrische auto’s bieden een versie met zonnepanelen aan. Deze kunnen bijzonder goed van pas komen, bijvoorbeeld als de laadpaal op een parkeerplaats bezet is. Je accu wordt dan alvast enigszins door de zon opgeladen voordat jij aan de beurt bent. Daarnaast zijn 50 extra kilometers dagelijks mogelijk 350 extra kilometers per week en daar betaal je na de aankoop van de auto niets voor. Auto’s met zonnepanelen zijn wel aanzienlijk duurder dan standaard elektrische auto’s. Ben jij van plan om in een zonneauto te investeren, dan maak je dus nog tot en met 2025 optimaal gebruik van de korting. Laat je goed voorlichten en ook jij kunt dagelijks 50 kilometer rijden op de energie van de zon.


Laatste nieuws