Informatie en tips over zonnepanelen
Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Voor zowel starters als wat ervarende ondernemers is klanten werven nog steeds een taak. Uw klanten zullen namelijk niet zomaar op de stoep staan. Het werven van klanten is ook een grote drempel om zelfstandig te worden. Het is voor elk bedrijf anders en er is daar ook niet een antwoord op hoe u uw klanten moet werven. U moet uw bedrijf en doelgroep goed kennen en er komen veel andere dingen bij kijken. Benieuwd naar de rest? Lees dan verder.

Maar eerst…

Wat is uw doelgroep?

Voordat u gaat beginnen met klanten werven is het belangrijk om te weten wie uw doelgroep is. Bepaal eerst wat u gaat verkopen en aan wie, waar staat uw bedrijf voor en wat is het doel. Een duidelijke boodschap is nodig tijdens het werven van uw klanten.

Propositie

Voordat u begint is het belangrijk dat voor het ontwikkelen van een goede campagne bedenkt waarom een klant voor uw dienst of product kiest. Het is belangrijk dat de kans dat iemand klant van u wordt maximaliseert. Waar onderscheid uw bedrijf zich in en schrijf enkele unique selling points op. Zo kunt u namelijk uw propositie ontwikkelen vanuit deze krachtpunten.

Naast deze inhoud is het ook belangrijk dat de manier waarop u communiceert over uw product of dienst. Ook hier kijken klanten naar. Als u bijvoorbeeld over uw bedrijf praat, doe dit dan met passie en plezier, u straalt en geeft positieve energie wat u overbrengt naar de klanten.

Bepaal uw werkwijze

Het volgende waar u naar moet kijken is het bepalen van uw werkwijze. Wilt u klanten binnen halen met persoonlijk contact, dan is het handig om een goede crm-software te gebruiken. Gaat u klanten werven via online marketing, bepaal dan vooraf hoeveel een nieuwe klant waard is zodat u kunt terugrekenen hoeveel geld u kunt spenderen per klant.

U kunt op veel manieren en via verschillende kanalen uw klanten werven. Alleen zult u zich uiteindelijk wel moeten specialiseren in een of paar andere kanalen, en ook echt geld en energie in steken. Als u niet actief gaat zijn op social media, websites en evenementen dan heeft dit geen zin. Ook al houdt u één kanaal goed bij en dit loopt goed, dan is dit meer dan genoeg.

Wervingskanalen en andere manieren om klanten te werven

Mond-tot-mondreclame en herhalingsaankopen

Een van de beste manieren om klanten te werven is via de mond-tot-mondreclame. Mensen hechten hier veel waarde aan en ook aan recensies. U kunt dit doen door uw bestaande klanten op te bellen en ze kortingen te geven op diensten. U kunt dan binnen een tijd weer een netwerk aan potentiële klanten opbouwen.

Social media reclame

Social media bied voor startende ondernemers mooie kansen en hierdoor kunt u veel mensen bereiken. Als u nog startende bent en nog niet veel geld heeft dan is dit een ideale optie, omdat het gratis is. Maak gebruik van social media kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. En vergeet natuurlijk ook uw website niet. Houd het up to date.

Betaalde reclame

Als u wat geld heeft ter beschikking dan heeft u meer mogelijkheden om klanten te werven. Denk aan posters in bushokjes, tv reclame, advertentie op Google of YouTube. In een korte periode kunt u zo klanten bereiken. Vergeet alleen niet om tijdens het onderzoeken van uw doelgroep ook te kijken naar waar de mensen actief zijn. Kijken uw klanten tv of maken ze gebruik van social media. Op deze manier bent u pas echt aan het investeren, maak dus een plan.

 

SEO (Search Engine Optimalisation)

Door de SEO kunt u ervoor zorgen dat uw website makkelijker vindbaar in zoekmachines wordt voor uw potentiële klanten. Zoekmachines worden vaak gebruikt om diensten producten op te zoeken, en als u uw website hieraan koppelt dan komen bezoekers op uw site terecht en wellicht krijgen ze wel interesse. Deze organische bezoekers kosten niks. Hoe hoger de site terecht komt in de zoekmachines, hoe meer bezoekers en potentiële klanten uw website bereiken.

SEA (Search Engine Advertising)

SEA betekent dat alle zoekmachines advertentiemogelijkheden aanbieden om zo bezoekers naar uw site te sturen. Ondanks dat dit minder objectief wordt beschouwd, werkt het wel en klikken veel mensen op deze advertenties. Op Google kunt u een campagne aanmaken waarin u de zoektermen inzet voor uw doelgroep. U moet zich dan dit gaan voorstellen alsof u de klant bent die iets gaat googelen.

Maak van klanten een dagelijkse taak

De meeste ondernemers die net beginnen hebben al een zekerheid van een of paar andere opdrachtgevers. Als het gaat om acquisitie dan is er nog veel te doen. Kijk altijd vooruit, dat is wat goede ondernemers doen. Ondanks uw drukke planning kunt u zo over een maand niks meer staan. Maak dus van klanten werven een dagelijkse taak, want u weet het nooit!

Leads

Heeft u al gehoord wat leads zijn? Dat zijn potentiele klanten die op het punt staan van kopen! Ontdek hier onze mogelijkheden voor het ontvangen van hoge kwaliteit zonnepanelen leads. Een accountmanager neemt direct contact op.


Laatste nieuws