Categorie: Nieuws

Zonne-robot zaait en bemest

Als je het geen vreemd idee vindt om een robot rond je huis te laten rijden, is de AgBot misschien iets voor jou. AgBot werd ontwikkeld door wetenschappers en ingenieurs van Louisiana State University. De robot is een ware duizendpoot; hij draait zijn hand niet om voor het planten van zaadjes, het bemesten van grond en zelfs het bewaken van het huis. Dankzij de ingebouwde GPS weet het apparaatje prima de weg; de gebruiker kan aangeven waar de AgBot wel en niet moet/kan komen. De robot is dus een handig hulpje in de tuin, dat ook nog eens als nachtwaker fungeert.

Bewaken gebeurt door middel van een bewegingssensor en een 360-graden draaibare camera met nachtzicht. Als de robot beweging detecteert, zal deze direct een foto maken. De foto wordt naar u toe gemaild, zodat u eventueel bewijsmateriaal heeft voor bij uw aangifte. De AgBot is nog een prototype – de accu gaat nog maar 4 uur mee, wat de robot eigenlijk al nutteloos maakt als nachtwaker. Het prototype kostte ongeveer $2000 (€1600), maar een commerciële versie zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan dat.

Plastic zonnecellen met een kleurtje

Het in Californië gevestigde Solarmer energy zal binnenkort op de Printed Electronics Conference een eerste demonstratie geven van hun plastic zonnecellen. De zonnecellen genereren voldoende energie om een klein apparaatje binnen te laten werken. Het bijzondere is, dat de cellen qua uiterlijk aangepast kunnen worden; ze kunnen zowel transparant als gekleurd worden. Dit maakt de dunne film cellen aantrekkelijk voor toepassing op bijvoorbeeld een mobieltje of draagbare spelcomputer.

“We kijken er naar uit om onze vooruitgang op het gebied van commercieel verkrijgbare plastic zonnecellen te demonstreren,” zei teschnisch directeur Dr. Vishal Shrotriya. “Onze laatste vorderingen laten duidelijk zien dat deze cellen in de toekomst gebruikt kunnen worden om draagbare elektronica van stroom te voorzien.” Tot zover heeft Solarmer een rendement van 6% weten te behalen met zijn beste cellen; de doorzichtige en plastic modellen zitten daar nog onder, maar het bedrijf werkt er hard aan dit in de nabije toekomst te verbeteren. Het doel van het bedrijf op de conferentie zal dan ook vooral zijn het overtuigen van potentiële afnemers dat de techniek toekomst heeft. “Het onderscheidende van onze technologie is dat we de cellen semi-transparant kunnen maken. Dit staat het toe om oogstrelend mooie zonnecellen te fabriceren in een breed spectrum aan kleuren. De cellen kunnen het apparaat nu dus zowel qua functie als qua looks aanvullen,” zei algemeen directeur Woolas Hsieh. Solarmer is al bezig met een test-productielijn.

Zonnecel van laaggradig silicium bereikt nieuw record

Het in de VS gevestigde Blue Square inc. is een ontwikkelaar en producent van silicium zonnecellen. Het bedrijf heeft onlangs bekend gemaakt dat zijn nieuwe technologie “brightpoint” een bewezen rendement gehaald heeft van 14,6%. Hoewel dit, gezien de moderne ontwikkelingen, niet bijzonder klinkt, zit de nieuwigheid hem in de technologie zelf. In tegenstelling tot ‘normale’ zonnecellen zijn de door Blue Square ontworpen cellen namelijk vervaardigd uit een lager gradig silicium, dat de naam Upgraded Metallurgical-Grade (UMG) draagt. Dit materiaal is significant goedkoper dan het hoogkwaliteits-silicium dat momenteel gebruikt wordt.

Zonnepaneel
De meeste gangbare zonnecellen worden gemaakt van een zeer zuiver silicium (zie de pagina zonnecellen), dat ook gebruikt wordt voor de fabricage van computerchips. Vanwege de hoge vraag (met name uit de chipindustrie) naar het zuivere materiaal is de schaarste, en daarmee de prijs, van hooggradig silicium eigenlijk altijd hoog geweest. De Bright Point technologie van Blue Square staat het echter toe silicium van een lagere zuiverheid te gebruiken dan tot nu toe gebruikt is. De onzuiverheden in het materiaal, die altijd als een nadeel werden gezien, zijn in de techniek juist omgevormd tot voordeel. Laaggradig silicium is goedkoper, waardoor Blue Square naar eigen zeggen binnen afzienbare tijd de meest kosten-efficiënte zonnepanelen op de markt kan brengen.

“Dit bewijst dat goedkoop silicium, dat altijd als ongeschikt voor zonnecellen werd beschouwd, gebruikt kan worden om betaalbare zonne-energie op te wekken,” aldus Blue Square directeur Joseph Babin.

Toyota ontwikkelt auto op zonne-energie

De auto-industrie zit in zwaar weer. Met name in de Verenigde Staten, waar grote, benzineslurpende auto’s de norm zijn, vallen harde klappen in deze tijden van economische crisis en milieubewustwording. Niemand ontspringt echter de dans; zelfs Toyota, dat bekend staat om zijn zuinige en onderhoudsarme auto’s, heeft afgelopen jaar verlies moeten rapporteren. Om weer grip te krijgen op de markt, moeten er duidelijk zaken veranderen. Het lijkt erop dat Toyota zich dat realiseert, met de ontwikkeling van een nieuwe auto op zonne-energie.

Onderstaande Prius is een model dat in ieder geval de airconditioning overlaat aan de zon. Naar verluid is men echter ook bezig met het ontwikkelen van een auto die compleet op zonne-energie loopt. Dit wordt gerapporteerd door de Japanse zakenkrant The Nikkei. Het voertuig moet een deel van zijn energie verkrijgen uit zonnepanelen op het dak en het resterende deel uit zonnepanelen op het dak van de eigenaar. Later, zodra de technologie het toestaat, moet een voertuig uitkomen dat zichzelf volledig kan voorzien. Toyota, dat toch al bekend staat als en relatief groen automerk (denk aan de hybride Prius), is inmiddels begonnen met het plaatsen van zonnepanelen op &eactue;én van hun fabrieken. Eé ding is in ieder geval duidelijk: noodgedwongen of niet, de auto-industrie kan niet meer om duurzame energie heen.

Patent op Twents lenzensysteem voor zonneauto [update]

Het Twentse Solar Team is erin geslaagd patent te krijgen op een systeem dat de opbrengst van zonnecellen verdubbelt. Het systeem werd al getest op de Twente One-zonnewagen, de Twentse kandidaat voor de 3000km lange World Solar Challange 2007. Deze race is een rit van 3000 kilometer die door de Australische woestijn voert. Het Twenste team eindigde zesde, achter onder andere het winnende team van de TU Delft. Men is inmiddels volop bezig aan een nieuwe zonne-auto, die in 2009 mee zal doen.

Het bijzondere aan deze nieuwe auto, is dat hij dankzij het patent de enige Nederlandse wagen is die gebruik maakt van een innovatief lenzensysteem. Het lenzensysteem werkt als een soort loep (zie tweede afbeelding) en concentreert het invallende zonlicht op de zonnecellen, die hierdoor meer elektriciteit produceren. Vergelijk het maar met een vergrootglas; als je zonlicht concentreert wordt het zo sterk dat je er gaatjes mee kunt branden. Door de technologie op twee van zes toegestane vierkante meters zonnepaneel toe te passen, heeft de wagen van de Twentenaren een energie-opbrengst die vergelijkbaar is met acht vierkante meter.

De route van de World Solar Challenge doorsnijdt Australië van noord naar zuid. Deelnemers mogen hun voertuigen uitsluitend op zonne-energie laten rijden. De bedoeling van de race is de ontwikkeling van zonne-energie te stimuleren en tegelijkertijd aan het grote publiek te laten zien dat zonne-energie wel degelijk een haalbare kaart is. De race trekt deelnemende teams uit de hele wereld. Het team uit Twente is zover bekend het eerste zonneteam dat een patent toegewezen heeft gekregen. “Daar zijn we zeker trots op,” zei Chris Heineman, die als mechanica-expert aangesloten is bij het team. “Ik denk dat dit een belangrijke stap is naar het meer alledaags gebruik van zonne-energie, en daar draait het bij de Solar Challenge allemaal om.”

Iran aan de zonne-energie

Als je aan Iran en energie denkt, denk je waarschijnlijk of aan olie of aan nucleaire ambities. Maar buiten de roerige politiek om zijn experts op het gebied van duurzame energie hard bezig geweest de zon aan te wenden om het land in zijn energiebehoefte te voorzien. Volgens officials is Iran 2009 begonnen met het opstarten van een pilotproject dat de haalbaarheid van grootschalige zonne-energie in het zonrijke land gaat testen.

“Het land (Iran, red.) steunt het gebruik van hernieuwbare en duurzame energiebronnen. In de toekomst zullen alternatieve energiebronnen ontwikkeld worden in ons land. Een grote investeringsgroei in deze sector wordt verwacht,” aldus Iran’s energieminister Parviz Fattah. De zonnecentrale in kwestie is een kleine (250 kW) testopstelling, die gebruik maakt van de concentrerende parabolische spiegels. Deze technologie wordt al een tijdje gebruikt voor warmte, maar voor energie is Iran voor een groot deel (nog) afhankelijk van olie. De centrale zo’n 200 Iranese huishoudens van stroom voorzien. Of Iran in de toekomst ook meer en grotere centrales gaat bouwen, hangt af van diverse factoren, waaronder mogelijk de geopolitieke situatie. Qua zonneschijn ontvangt het land sowieso genoeg.

Parabolische trog
De techniek van de concentrerende fotovoltaïca maakt momenteel een stormachtige groei door. Het wordt door velen gezien als een makkelijke en goedkopere manier om stroom te produceren uit zonne-energie. Er is echter wel veel zonneschijn nodig om een systeem rendabel te maken, omdat de techniek in tegenstelling tot zonnepanelen niet werkt bij bewolkt weer. Spanje, een ander land met een overdaad aan zonneschijn, timmert hard aan de weg. De Spaanse overheid heeft al goedkeuring gegeven aan 50 projecten, waardoor men in 2015 al voor zo’n 2GW aan zonne-energie te kunnen produceren. Hiermee gaat Spanje in ieder geval gemakkelijk zijn Kyoto-doelstellingen halen.

Photensity: de alles-in-één zonnecollector

Wat als je niet één, maar meerdere energievormen tegelijk uit het zonlicht kon tappen? Grote commerciële gebouwen, die vrijwel allemaal gepaard gaan met een flinke hoeveelheid CO2-uitstoot, kunnen tegenwoordig gebruik maken van de Photensity van BrightPhase Energy. Dit revolutionaire paneel is feitelijk een manusje-van-alles op het gebied van zonne-energie; er wordt niet alleen stroom geleverd, maar ook warm water en zelfs daglicht.

Dit laatste, het zogenaamde ‘daylighting’, is toch wel het meest unieke aspect aan het nieuwe paneel. Het levert een natuurlijk zonlicht aan het gebouw, iets wat zowel energie bespaart als prettig is voor de aanwezigen. De aanwezige lamellen worden via een controller en sensor automatisch optimaal geörienteerd, zodat altijd een optimale opbrengst gerealiseerd kan worden. De lamellen zelf zijn gemaakt van paraboolvormige spiegels, waarin zich op het brandvlak een rij zonnecellen bevindt. Onder de lamellen bevindt zich een buizensysteem waarmee water opgewarmd wordt. Op deze manier verzorgt het paneel dus niet alleen stroom, maar ook warmte en licht!

Volgens het bedrijf levert het systeem vanwege zijn all-in-one aanpak zo’n 2 a 3 keer meer op dan conventionele zonnesystemen. De eigenaar van een groot gebouw kan tot zo’n 50% besparen op zijn energierekening en daarmee – afhankelijk van de locatie – de terugverdientijd terugbrengen tot een jaar of 5. Voor Nederland lijkt dit laatste wel érg optimistisch, maar dat er toekomst is voor dergelijke alleskunners, is duidelijk.

Bizarre zonne-auto doet hagedis na

Als je denkt al het geks al gezien te hebben, komt dit ineens opduiken. Dit concept-voertuig van de hand van Kim Gu-Han is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen. De auto, genaamd Helios, bootst in feite de kraaghagedis na, die zijn nekvel kan uitklappen om vijanden af te schrikken. Omdat de bestuurder de zonnepanelen als een soort waaier uit kan laten klappen, kan de wagen in tijden dat hij niet gebruikt wordt de energie van de zon beter absorberen. Tijdens het rijden klappen de panelen in en wordt het voertuig een gestroomlijnd geheel. Dit is nog eens geïnspireerd worden door de natuur!

Er zijn al veel interessante auto’s voorbijgekomen (denk aan een auto op windenergie), maar een voertuig gebaseerd op een hagedis is nog nooit vertoond. Het innovatieve concept is bekroond met een “Best use of technology” prijs in de 2008 Interior Motives Design Awards. Wanneer we de auto op de weg mogen verwachten is nog onbekend. Wij verwachten nooit.

De wereld rond in een zonne-taxi

In 2007 reed Louis Palmer weg van zijn huis in Lucerne (VS) in zijn zonne-taxi. Zijn doel: de eerste persoon zijn die de wereld rondreist in een voertuig op zonne-energie. Deze droom, die hij al sinds zijn veertiende koesterde, is nu werkelijkheid aan het worden. Het bijzondere is dat Palmer niet heeft gewacht tot een ander met een auto op de proppen kwam; hij heeft in samenwerking met de lokale technische universiteit zijn eigen voertuig gerealiseerd. Intussen heeft hij al flink wat belangrijke passagiers vervoerd, waaronder de secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban-Ki Moon.

“Op 3 juli 2007 begon ik aan mijn eerste wereldreis in een door de zon aangedreven voertuig. Ik geef toe dat ik als gewone man de wereld niet kan veranderen, maar ik kan allicht aan de wereld laten zien dat er duurzame alternatieven bestaan voor de CO2-uitstotende energieslurpers. Mijn solar taxi moet meer gezien worden als een bron van inspiratie en reflectie voor anderen. Iedereen kan stappen nemen die bij dragen aan de toekomst van onze planeet,” aldus de geëngageerde Palmer. Hoewel je je oprecht af kan vragen wat er gebeurt als het voertuig de zee over moet, is één ding zeker: deze auto gaat de wereld rond zonder zelf ook maar één gram CO2 uit te stoten. De auto maakt gebruik van een zogenaamde ZEBRA high-energy accu, die wordt opgeladen middels zonnepanelen. Deze zonnepanelen worden meegenomen op een opvallend gestroomlijnde aanhangwagen. Helemaal volgeladen kan de auto zo’n 400 kilometer rijden, met een maximumsnelheid van ongeveer 90 kilometer per uur. De gebruikte accu is (uiteraard) 100% recyclebaar en kan 1000 keer opgeladen worden zonder dat het geheugen-effect optreedt.

Let op: op 16 november zal de wagen volgens de site aankomen in Amsterdam! Je kunt het team zelfs uitnodigen voor een demonstratie in jouw woonplaats! Via de website van solar taxi kun je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en vind je een enorme hoeveelheid aan afbeeldingen en video’s.